Svatební checklist aneb co a kdy zařídit na svatbu. Kompletní plán, jak zorganizovat dokonalý den D

Plánování svatby může být na první pohled stresující úkol plný nekonečných detailů. Pokud ale máte jasný plán a víte, kdy co zařídit, můžete se vyhnout stresu a místo toho si užít přípravy na svůj velký den. V našem článku najdete přehledný svatební checklist, který vás provede všemi kroky k dokonalé svatbě.

Svatební slavobrána s kyticí a bílou látkou

 

12 měsíců před svatbou - stanovení základů svatebního dne

 

Výběr data svatby

Nejdříve si s partnerem určete datum svatby. Vhodné je přemýšlet nad ročním obdobím, které vám vyhovuje, a podle toho se rozhodnout. Někdo preferuje svatbu na jaře či na podzim, kdy nebývá takové teplo. Na druhou stranu může být v těchto měsících nejistota stabilního počasí a je větší pravděpodobnost srážek, než v létě. Zimní svatby mají také něco do sebe a navíc bývají o několik desítek tisíc levnější, což pro někoho, kdo řeší svatební rozpočet může být zajímavá varianta.

 

Sestavení rozpočtu

Hned na začátku je dobré si ujasnit, kolik financí chcete nebo můžete do svatby investovat a na čem jste ochotni ušetřit. V současné době jsou svatby velmi drahou záležitostí, proto je potřeba nad rozpočtem důkladně přemýšlet a naplánovat si jednotlivé výdaje. Předtím, než se rozhodnete začít plánovat svatbu, udělejte si alespoň nějaký minimální finanční polštář, protože první náklady, které jsou spojeny se svatbou, bude nutné uhradit formou záloh již v počátcích plánování. Zároveň je finanční polštář důležitý pro případné zdražování dodavatelských služeb či nenadálých výdajů během svatebního plánování.

 

Rezervace svatebního místa

Oblíbené svatební místa jsou často rezervované i rok dopředu, proto si co nejdříve zajistěte místo obřadu i hostiny. Doporučujeme prohledat svatební weby, blogy či sociální sítě, kde se kolikrát skrývají krásná a romantická místa, na která byste jinak nenarazili.

 

Rezervace fotografa a kameramana

Pokud chcete mít profesionální vzpomínky na svatební den, je potřeba tyto služby rezervovat co nejdříve. Je běžnou praxí, že svatební fotograf i kameraman má vybookované termíny i rok dopředu, obzvlášť pokud se jedná o žádané letní měsíce nebo speciální či magická data. Kvalitní fotograf nebo kameraman by měl mít webové stránky a sociální sítě, kde si můžete prohlédnout, jak výsledné fotky či videa vypadají a mít tak představu, zda styl focení a natáčení je to pravé, co hledáte.

 

Výběr kapely nebo DJ

Stejně jako svatební místo i hudba je důležitou součástí dne. Od kvalitní hudby se odvíjí nálada celého večera. Pokud chcete, abyste si vy i vaši svatební hosté svatební den užili, začněte s výběrem kapely na svatbu nebo DJ co nejdříve, ideálně rok před svatbou. Doporučujeme nejprve oslovit DJ nebo hudební skupinu, kterou vám doporučili známí, nebo se kterou máte zkušenosti z jiných svateb. Tak budete mít jasnější představu o hudebním stylu, který by vám mohl vyhovovat. Dbejte na to, aby kapela či DJ souznili s vaším hudebním vkusem a pokud vám záleží na tom, aby byl hudební vkus přizpůsoben také svatebčanům a hrálo se i na přání, zmiňte tuto skutečnost kapele či DJ při první schůzce, abyste předešli nepříjemnostem během svatebního dne. Stejně tak bývá v dnešní době časté, že svatební DJ je zároveň moderátorem a koordinátorem celého dne. Pokud tyto služby DJ nabízí, doporučujeme jich využít, jelikož vám odpadne spousta starostí a zmatku během celého dne. Živou hudbu si můžete objednat i pouze na obřad a o večerní párty se může již postarat DJ. Ale romantiku a atmosféru, kterou vytvoří houslista, klavírista nebo saxofonista, té se nedá odolat.

 

Výběr kadeřnice a make-up artisty

Každá nevěsta, chce být ve svůj svatební den tou nejkrásnější. Pokud si netroufnete na vytvoření účesu a make-upu sama nebo chcete mít svatební přípravy v den obřadu bez stresu, začnete shánět kadeřnici a make-up artistku co nejdříve. V tomto ohledu doporučujeme projít primárně sociální sítě jako například Instagram, kde najdete mnoho slečen, které nabízí své služby a z fotek si uděláte představu o tom, zda by se vám takový styl líčení či účesu na svatbu líbil. Většina kadeřnic a make-up artistů bohužel nezveřejňuje svůj ceník, proto je důležité vyhradit si dostatek času na jejich kontaktování, abyste si mohli potvrdit podmínky spolupráce, cenu, případně také cenu cestovného, zkoušku účesu či líčení a další detaily.

 

Sestavení seznamu hostů

Tento krok vám pomůže určit velikost svatby, což má vliv na všechny ostatní detaily, jako je catering, velikost místa nebo počet pozvánek. Je proto dobré rozmyslet si, kdo by měl být v tento významný den součástí vaší svatby. V této fázi doporučujeme promyslet i ubytování hostů, pokud bude váš svatební den mimo místo, odkud pocházejí svatebčané. Ubytování může být na mnoha svatebních místech problém. Proto je dobré promyslet nabízenou kapacitu ubytování v místě svatby nebo okolí. Jaké jsou podmínky ubytování, jaká je cena za pokoj, kdo svatebčany dopraví z místa ubytování na svatební obřad a podobně. Jednou z možností je, zajistit si známého či kamaráda, který bude svatebčany během celého dne a večera rozvážet do svých domovů a vy tak můžete ušetřit za ubytování pro všechny svatební hosty.

 

Slavnostní výzdoba svatební tabule v jarních tónech

 

9 měsíců před svatbou - organizace důležitých služeb

 

Rezervace cateringu

Pokud svatební místo nezajišťuje catering, je potřeba najít cateringovou firmu, která zajistí jídlo i pití pro hosty. Nejprve si udělejte průzkum dostupných cateringových společností. Hledejte recenze, doporučení od známých nebo zkušenosti z jiných svateb. Zeptejte se také, zda mají zkušenosti s podobnými akcemi a vyžádejte si ukázky jídelníčku nebo možnost ochutnávky. Zjistěte, jaký máte rozpočet na jídlo a pití a oslovte několik firem, aby vám připravily cenovou nabídku. Nezapomeňte zahrnout také alkoholické i nealkoholické nápoje a případně kávu nebo dezerty. Ujistěte se, že cateringová firma bude schopna zajistit nejen jídlo, ale i obsluhu, nádobí a případně výzdobu stolů. Důležité je také potvrdit časový harmonogram – kdy se jídlo bude podávat, jak bude probíhat obsluha a zda zajistí průběžný servis nápojů.

 

Nákup nebo půjčení svatebních šatů

Svatební šaty jsou jedním z nejdůležitějších prvků vaší svatby, a proto je důležité začít s jejich výběrem s dostatečným předstihem. Doporučujeme začít hledat šaty minimálně 6 až 9 měsíců před svatbou. Tento časový rámec vám poskytne dostatek prostoru na výběr svatebních šatů, případné úpravy, zkoušky a také na to, abyste si byla jistá, že jste našla ty pravé. Když začnete s hledáním svatebních salonů, je z naší zkušenosti dobré začít hledat, co nejblíže vašemu bydlišti nebo místu, kde se bude konat svatba. Výběr salonu, který se bude nacházet v blízkosti, vám ušetří čas i stres s logistikou, jelikož před svatbou je často potřeba šaty vyzvednout až těsně před dnem D. V případě zapůjčení svatebních šatů je také potřeba šaty po svatbě včas vrátit. Pokud se vám však líbí šaty ze svatebních salonů, který je o něco dál než je vaše bydliště či místo svatby, tak mnoho salonů nabízí možnost připlatit si za vyzvednutí šatů o něco dříve nebo je vrátit o něco později, což vám ulehčí starosti před i po svatbě. Také doporučujeme sledovat sociální sítě jednotlivých svatebních salonů, jelikož v období před svatební sezónou mohou probíhat výprodeje svatebních kolekcí z předchozího roku. Za cenu půjčovného tak můžete svatební šaty dokonce i koupit a následně po skončení svatby dále prodat, což pro někoho, kdo řeší svatební rozpočet, může být finančně zajímavé. Při výběru šatů zvažte celkový styl a téma svatby. Dávejte si pozor na odstín bílé vašich svatebních šatů. V posledních letech není trendem sněhově bílá, ale spíše ivory či tělová. Dle toho je nutné zvolit ostatní doplňky jako je například svatební závoj. Ale také přizpůsobit volbu svatební košile pro vašeho budoucího manžela, aby celkový dojem působil sladěně a celistvě. Zohledněte také počasí a sezónu, ve které se svatba bude konat a také svůj osobní vkus a zda vám šaty lichotí. Při výběru šatů si stanovte rozpočet a nezapomeňte připočítat i svatební závoj, svatební boty, šperky či další doplňky, které celkový dojem ze svatební šatů umocní. Před zkouškou svatebních šatů doporučujeme mít již koupené svatební střevíce, které vás budou zdobit během svatebního dne. Volte pohodlnou výšku podpadku, na které dokážete stát celý den. Doporučujeme svatební lodičky či sandálky prošlapávat přibližně měsíc před svatbou, abyste se vyhla odřeným nohám či nepohodlí během vašeho významného dne. Pokud budete mít s sebou své svatební boty již během zkoušky, budete si moct představit, jak celkový svatební look bude vypadat. Zároveň se díky výšce podpatku svatební šaty zkrátí tak, abyste se v nich mohla během dne bez problémů pohybovat. Po všech zkouškách a úpravách si naplánujte, kdy šaty vyzvednete. Ideální je domluvit si vyzvednutí šatů pár dní před svatbou, abyste měla dostatek času na doladění případných posledních úprav, aby vám šaty perfektně sedly.

 

Výběr snubních prstýnků

Velmi důležitým bodem celé svatby je výběr šperků. Proto si nezapomeňte vybrat snubní prsteny včas, abyste měli dostatek času na případné úpravy. Výběr snubních prstýnků je jedním z nejdůležitějších úkolů, kterému byste měli věnovat dostatek pozornosti. Pečlivě zvažte, u kterého šperkaře si necháte prstýnky vyrobit. Zkuste si přečíst recenze a zjistit doporučení od přátel nebo rodiny, kteří už mají s výběrem šperků zkušenosti. Někteří šperkaři se specializují na výrobu prstýnků na míru, což může být ideální volba, pokud chcete něco originálního. Zvažte také, zda si vyberete prstýnky z klasické kolekce nebo necháte zhotovit zcela unikátní design. Jedním z klíčových rozhodnutí je výběr materiálu, ze kterého budou prstýnky vyrobeny. Nejčastější volbou je zlato, které může být žluté, bílé nebo růžové. Můžete však zvážit i jiné materiály, jako jsou platina, palladium nebo titan. Při výběru materiálu myslete nejen na estetiku, ale také na odolnost a životnost. Snubní prstýnky by měly vydržet dlouhá léta každodenního nošení. Dámy mohou zároveň zvolit snubní prsten v podobném designu jako je jejich zásnubní prstýnek. V posledních letech je totiž velmi trendy nosit zásnubní a snubní prstýnek na jednom prstě a proto je velmi důležité, aby prstýnky k sobě vzájemně ladily.

 

Výběr stylu a primárních barev

Zamyslete se nad barevnou paletou, kterou budete chtít na své svatbě použít. Zvažte, zda dáváte přednost decentním tónům, jako jsou krémová, zelená či pastelové odstíny. Nebo raději sáhnete po živějších a výraznějších barvách, jako je fialová, modrá nebo zlatá. Barvy by měly odrážet atmosféru, kterou chcete vytvořit. Jemné tóny jsou vhodné pro romantickou svatbu a výrazné barvy zase pro netradiční a moderní oslavu tohoto významného dne. Jakmile budete mít jasno v barevné paletě, můžete začít vybírat konkrétní dekorace, jako jsou ubrousky, běhouny na stoly, svícny a další svatební doplňky. Styl svatby by měl být konzistentní a ladit s prostředím. Pro venkovní rustikální svatbu nebo zahradní svatbu se hodí přírodní materiály, jako je dřevo, zatímco pro elegantní svatbu v sále můžete použít luxusnější textilie a zlaté či stříbrné doplňky. Výběr stylu je stěžejní pro další plánování a výrobu svatebních tiskovin a nákupu ostatních svatebních dekorací, aby místo, stoly i svatební tabule působily sladěně a uceleně.

 

Návrh svatebního oznámení

Přemýšlejte o svatebním oznámení ideálně několik měsíců před svatbou, aby bylo dostatek času na návrh, výrobu a distribuci. Vyberte si styl a barvy, které budou ladit s celkovým vzhledem svatby, například s barvami svatební výzdoby nebo květin. Pokud chcete něco originálního, oslovte grafického designéra, který vám vytvoří svatební oznámení na míru. Pokud preferujete jednodušší variantu, můžete využít online šablony například v Canvě a upravit je podle svých potřeb. Důležité je, aby oznámení bylo přehledné, elegantní a odráželo vaši osobnost jako páru. Zvažte, jaký text chcete na svatební oznámení uvést. Měl by obsahovat základní informace jako jsou vaše jména, datum a místo svatby, zda se bude jednat o civilní nebo církevní obřad a jaký dresscode mají svatebčané zvolit. V posledních letech bývá na svatebních oznámeních také zmíněno, zda jsou svatebčané zvaní na slavnostní oběd nebo pouze na obřad či afterparty. Jakmile máte oznámení hotové, je čas jej rozeslat hostům. Ideálně by to mělo být 3-4 měsíce před svatbou, aby měli hosté dostatek času na potvrzení účasti.

 

Snubní prstýnky na svatbu z bílého zlata

 

6 měsíců před svatbou - čas na detailnější přípravy

 

Nákup obleku pro ženicha

Stejně jako šaty pro nevěstu, i ženichův oblek by měl být připraven v dostatečném předstihu. Svatební oblek je možné zakoupit, ale také zapůjčit. Nezapomínejte při výběru svatebního obleku na to, že by měl oblek ladit se stylem svatebních šatů a aby barva bílé košile byla v tónu svatebních šatů. Pokud by košile byla sněhově bílá a šaty naopak v barvě ivory, mohly by svatební šaty působit omšele a špinavě. Při výběru obleku již neplatí pravidlo, že by nevěsta neměla ženichův oblek vidět před svatbou, naopak je žádoucí, aby nevěsta ženichovi pomáhala při jeho výběru. Ženich by měl zvolit střih obleku, který mu dobře sedí a odpovídá jeho postavě. Moderní svatby často umožňují větší volnost v oblečení, a tak lze vybírat mezi klasickými černými, tmavě modrými, béžovými nebo šedými obleky, ale také uvažovat o světlejších či barevných variantách, které se hodí k celkovému tématu svatby. V posledních letech není ani faux paus, že ženich nemá sako, ale pouze košili s kšandami či místo lakýrek bílé tenisky. Celkový outfit nevěsty i ženicha je však potřeba sladit s místem a stylem svatby, ale také aby jejich oděv odrážel jejich osobnost a styl.

 

Vytvoření svatebního webu

Svatební web je ideálním místem, kde mohou hosté najít všechny důležité informace na jednom místě. Můžete zde zveřejnit program svatebního dne, seznam dárků, mapu místa svatby či tipy na ubytování a parkování. Tím ušetříte spoustu času, který byste jinak trávili odpovídáním na dotazy. Web může být zcela přizpůsoben vašemu stylu a vkusu. Můžete si vybrat barvy, fonty a celkový vzhled webu tak, aby ladil s celkovým designem svatby. Vytvoření svatebního webu navíc nemusí být finančně náročné, protože existuje mnoho dostupných šablon, které si můžete sami upravit.

 

Výběr svatebních květin a dekorací

Začněte plánovat květinovou výzdobu tím, že navštívíte místní květináře nebo květinové farmy. Domluvte si schůzku, na které prodiskutujete vaše představy o stylu květin. Ujasněte si, jaké květiny chcete použít v závislosti na ročním období a dostupnosti. Pokud například trváte na pivoňkách, které kvetou pouze v konkrétním období, může tato položka svatební rozpočet celkem prodražit. Nechte si proto doporučit nejvhodnější kombinace květin, které budou jak splňovat vaši představu, ale také budou vhodné pro váš svatební rozpočet. Pokud chcete ušetřit a přitom do svatebních příprav zapojit rodinu a přátele, můžete se rozhodnout květiny natrhat sami. Tuto aktivitu můžete spojit s předsvatební oslavou nebo ji pojmout jako příjemnou společnou činnost. V případě, že máte větší svatební rozpočet, doporučujeme na výzdobě květin a množství dekorací nešetřit, jelikož tyto prvky dotváří celkovou atmosféru svatebního místa a svatebčané se zde budou cítit příjemně. Také doporučujeme volit svatební floristy, kteří vám dovezou a naaranžují svatební květinovou výzdobu na místě a tím vám odpadá stres a starost během svatebních příprav v den vaší svatby a výsledek bude působit profesionálně.

 

Výběr svatebního dortu a sweet baru

Najděte cukráře, který bude schopen zhotovit dort dle vašich představ. Často se doporučuje ochutnat několik variant dortů, abyste zjistili, jaká chuť vám nejvíce vyhovuje. Svatební dort může být klasický vícepatrový, ale stále více populární jsou pouze dvoupatrové nebo jednopatrové dorty doplněné o cupcaky. Stále trendy jsou také „nahé“ dorty či dorty z netradičních ingrediencí jako maracuja, tonka fazole a podobné příchutě. Doporučujeme oslovit nejdříve cukráře, které vám doporučí vaši známí, jelikož né vždy vyšší cena odpovídá kvalitě a skvělé chuti dortu. Výběr svatebního dortu je jedno z nejdůležitějších, protože ten si budou svatebčané fotit a hlavně ochutnávat. Sweet bar je také důležitou součástí svatebního dne. Doporučujeme si rozmyslet, v jakém duchu bude sladký bar koncipován, aby ladil i s ostatními jídly z cateringu. Pokud například máte moderní svatební menu či raut, zvažte jaké zákusky zvolit, aby jednotlivé chutě a styl ladily. V dnešní době je možné zachovat klasické zákusky v podobě laskonek a punčáků, ale nechat si je vyrobit v modernějším pojetí. Děti zase ocení, když na sweet baru najdou barevné cupcaky, lízátka nebo jiné barevné sladkosti. Nezapomeňte při objednávání dezertů také na výslužky pro svatebčany. Svatební výslužky jsou tradičním poděkováním pro hosty, které můžete předávat při odchodu ze svatby. Můžete se rozhodnout, zda budete výslužky vyrábět sami, například s pomocí rodiny, nebo je objednáte u profesionála. Ručně vyráběné výslužky, jako jsou domácí koláčky nebo jiné sladkosti či dezerty jsou více osobní a zároveň vám ušetří část vašeho svatebního rozpočtu. V některých koutech republiky se výslužky rozvážejí už před svatbou a jinde tato tradice vůbec není, zvažte proto, co bude nejvhodnější variantou právě pro vás.

 

Bílý moderní dvoupatrový svatební dort

 

3 měsíce před svatbou - posílání pozvánek a finální výběr dodavatelů

 

Zaslání svatebních oznámení a pozvánek

Tři měsíce před svatbou je ideální doba na rozeslání svatebních oznámení a pozvánek. Tímto způsobem mají hosté dostatek času si rezervovat termín a přizpůsobit své plány. Pokud máte specifické požadavky na barevné tóny nebo styl, které by měly být dodrženy, jako například oblečení hostů nebo dekorace, nezapomeňte to zmínit v oznámeních. Umožníte hostům se dostatečně dopředu připravit na váš svatební den.

 

Výběr svatební výzdoby

Pokud plánujete speciální dekorace, jako jsou fotokoutky, svíčky, svícny, vázy nebo světelné instalace, začněte je vybírat a objednávat. Zvažte, jaké dekorace vytvoří atmosféru, kterou si přejete, aby prostor působil útulně, ale né přeplácaně. Rozhodněte si, kde a jaké prvky budete umisťovat a kdo bude mít na starosti dekorování celého prostoru. Doporučujeme se inspirovat na Pinterestu, sociálních sítích či fotografiích z ostatních svateb. Dále je vhodné si sepsat seznam položek po jednotlivých sekcích a co vše je potřeba k dané sekci zajistit či nakoupit. Může to být například dekorace do pánského, dámského a dětského koutku, dekorace na výzdobu uličky a slavobrány, dekorace na svatební stoly a ostatní. Čím více dopředu si začnete jednotlivé položky sepisovat, tím spíš eliminujete, že byste na něco zapomněli a zároveň vám odpadne předsvatební stres.

 

Program svatebního dne

Promyslete si detaily svatebního dne, jako je harmonogram obřadu, hry nebo zábava pro hosty. Detailní plánování programu svatebního dne je důležité pro plynulý průběh akce. Promyslete harmonogram obřadu, jak a kde budou rodinný příslušníci a svatebčané sedět. Dále pořadí skupinek na focení, aby během fotografování nevznikl chaos nebo se na nějakého rodinného příslušníka nezapomnělo. Důležité je také pořadí aktivit, kdy se co bude dít a jaká bude hrát při tom hudba. Ujistěte se, že všechny plánované aktivity zapadají do časového rozvrhu a celý svatební den a aktivity budou na sebe hezky navazovat. Co se týče plánování zábavy pro hosty, her nebo jiných aktivit, můžete se tohoto plánování chopit vy nebo přenechat svým svědkům, svatebčanům či moderátorovi akce a ušetřit si tak starosti během svatebního dne.

 

Sestavení playlistu

Pokud máte DJ nebo kapelu, sestavte seznam písniček, které by měly na vaší svatbě určitě zaznít. Pokud nemá váš DJ či kapela svůj playlist, můžete jim nasdílet své svatební album například na Spotify nebo jiných médiích. Tím zajistíte, že váš hudební výběr bude přesně podle vašich představ. Zvažte také hudbu na speciální momenty, jako je svatební příchod ženicha a nevěsty, hudbu při prvním novomanželském polibku a výměně prstýnků, hudbu při gratulacích, při průchodu špalírem, při krájení dortu, prvním novomanželském tanci, při tanci s rodiči, ale také případně zvolte hudbu pro prskavkový tanec, který je dnes velmi populární. Důležitý je také hudební podkres pro vítání hostů, ale i v průběhu celého dne. Sdělte své hudební preference DJ-ovi nebo kapele, aby vše probíhalo podle vašich představ a atmosféra svatby byla dokonalá.

TIP: Pro prskavkový tanec zvolte kvalitní a dostatečně dlouhé prskavky, které vydrží alespoň na celou písničku. Prskavky české výroby 70 cm dlouhé vydrží zhruba 4 minuty, což je ideální.

 

Poslední měsíc před svatbou - kontrola detailů a finalizace plánů

 

Úprava šatů a obleku

Naplánujte si několik zkoušek, abyste měli dostatek času na všechny potřebné úpravy. U šatů se ujistěte, že sedí pohodlně a vypadají tak, jak jste si představovali. U obleku ženicha se zaměřte na to, aby byl dobře padnoucí a odpovídal vybranému stylu. Zároveň je vhodné zkontrolovat, že ženich má ke košili připravené manžetové knoflíčky, kravatu nebo motýlek, pásek či kšandy a kapesníček. Doporučujeme si zajistit také náhradní košili pro případné polití nebo propocení během dne. Pokud plánujete zábavu do ranních hodin je vhodné zvolit také volnočasovější oblečení na popůlnoční párty. Pro nevěsty je vhodné volit kratší bílé šaty a boty bez podpatku. Pro ženicha zase volnočasovější bílou košili se světlými kalhoty a například bílými teniskami pro pohodlné tancování.

 

Návštěva matriky

Ať už máte církevní nebo civilní obřad, nemine vás návštěva matriky. Při této návštěvě budete muset doložit váš občanský průkaz a vyplnit patřičné náležitosti. Na základě těchto údajů vám bude připraven list, který bude sloužit pro svatební den k doplnění vašich podpisů a podpisů našich svědků a na jehož základě vám posléze bude vydán oddací list.

 

Kontrola svatebních dodavatelů

Je zásadní mít všechny dodavatele, kteří se podílejí na vašem svatebním dni, již dopředu domluvené. Zhruba měsíc před svatbou, byste si měli pouze sladit zbývající detaily. Zkontrolujte, zda všichni dodavatelé (fotograf, kameraman, DJ / kapela, catering, florista, make-up artista a ostatní) potvrdili svou účast a že mají správné informace o čase a místě svatby. Dále, zda chtějí zaplatit zálohu předem nebo vše doplatit až na místě svatby hotově nebo převodem.

 

Příprava zasedacího pořádku

Jakmile máte finální seznam hostů, je čas začít plánovat zasedací pořádek k hostině (i k obřadnímu místu). K tomu můžete využít online nástroje nebo aplikace, které vám usnadní návrh a organizaci. Zaměřte se na to, jaký typ stolování bude nejvhodnější pro vaše hosty, aby se všichni cítili pohodlně a užili si svůj čas. Přemýšlejte o tom, jaké složení hostů bude u jednotlivých stolů. Doporučujeme, aby u jednoho stolu seděla rodina a přátelé byli u jiného stolu. Důležité je, aby se u každého stolu sešli lidé, kteří se vzájemně znají, nebo kteří se snadno zapojí do konverzace. Tím zajistíte, že se svatebčané budou cítit dobře a budou mít příjemný zážitek po celý svatební den. Přemýšlejte také o rozmístění stolů tak, aby usnadnilo interakci mezi hosty a zajistilo se, že všichni budou mít dostatek místa i výhled na novomanžele. Pokud plánujete mít v okolí stolů také taneční parket nebo fotokoutek, nezapomeňte počítat s dostatekem místa pro tyto aktivity.

 

Objednání dárků pro svatebčany

Pokud plánujete hostům dát malé dárky jako poděkování za účast, objednejte je v dostatečném předstihu a zamyslete se, nad personalizací pro každého z nich. Můžete zvolit něco osobního, co odráží váš styl a téma svatby. Nebo naopak volit dárky v takovém duchu, aby každý host dostal něco jedinečného. Dárky objednejte včas, abyste se vyhnuli stresu a měli dostatek času na jejich zabalení nebo úpravu.

 

Rozlučka se svobodou (informace pro svědky)

Rozlučka se svobodou je nedílnou součástí předsvatebního plánování. Je to také skvělá příležitost, jak si užít čas s přáteli před svatbou a vytvořit si společné vzpomínky ještě jako svobodní. Plánování rozlučky je ideální začít alespoň 1–2 měsíce dopředu, aby se vše stihlo v klidu připravit a všichni pozvaní si mohli rezervovat čas. Při výběru tématu a programu je důležité zohlednit povahu budoucí nevěsty i ženicha. Pro milovníky zábavy a nočního života může být ideální večer s tématickou párty, návštěva baru, karaoke nebo třeba víkendový výlet spojený se zážitkovými či adrenalinovými aktivitami. Pro někoho kdo rád cestuje je ideální volbou uspořádat rozlučku v jiném městě či dokonce zemi. Naopak pro ty, kdo nevyhledávají hlučné oslavy, jsou vhodné klidnější varianty. Například piknik v přírodě, wellness den, degustace vín nebo kreativní aktivity. U dam je velmi oblíbené například navlékání korálků a výroba vzpomínkových náramků, které si každá účastnice odnese domů jako milou památku. Důležité je, aby byl den rozlučky hlavně o radosti a pohodě a odpovídal osobnosti těch, pro které se pořádá.

 

Zkouška a úprava svatebních šatů

 

Poslední týden a dny před svatbou - finální přípravy

 

Komunikace s hosty

Zhruba týden před svatbou pošlete hostům připomínku s datem a místem svatby. Ujistěte se, že mají všechny potřebné informace a vědí, kde se konání svatby odehrává. Nezapomeňte hostům připomenout, jak se na místo dostat, kde je možné parkovat, a jaké jsou možnosti dopravy či možnosti přespání. Pokud je na místě třeba něco speciálního, například oblečení lazené do speciálních barev, dejte to hostům vědět. Zároveň pokud dojde k výrazné změně počasí, je vhodné svatebčany upozornit, aby se i přes nepřízeň počasí teple, ale stále vhodně oblékli.

 

Kontrola výzdoby a dekorací

Zkontrolujte, zda všechny dekorace, jako jsou květiny, svíčky, stuhy a jiné dekorace, byly dodány a jsou připravené. Pokud máte výzdobu objednanou, potvrďte si s dodavateli, že všechno bude včas na místě. Pokud máte možnost, navštivte svatební místo, abyste se ujistili, že všechny dekorace jsou nebo budou správně umístěny a že místo bude vypadat podle vašich představ.

 

Otestování hudby a techniky

Pokud máte možnost, přehrajte si na místě část svatebního playlistu, abyste se ujistili, že vše zní tak, jak má. Ujistěte se, že zvuk je kvalitní a zároveň zkontrolujte všechny technické zařízení, jako jsou mikrofony, reproduktory a osvětlení, abyste předešli případným problémům během svatebního dne.

 

Relax a příprava na svatební den

V posledních dnech před svatbou se soustřeďte na relaxaci a přípravu na velký den. Dopřejte si klid, abyste se zbavili stresu a naladili se na slavnostní atmosféru. Pokud máte většinu věcí zařízenou, můžete si naplánovat odpočinkovou aktivitu jako je návštěva barbershopu, kosmetičky, pedikůry a manikůry, návštěvu sauny či masáže, která vám pomůže se uvolnit a připravit se na svatební den.

 

Plánování svatby nemusí být stresující, pokud si vše rozvrhnete s dostatečným předstihem. Včasné zařizování důležitých věcí, jako je místo svatby, catering či svatební šaty, vám umožní více si užít přípravy a méně se obávat, zda vše stihnete. Navíc se dá na mnoha položkách svatebního seznamu ušetřit – například květiny můžete zakoupit přímo na farmách či si je dopředu nasušit. Výslužky můžete péct společně s rodinou a spojit tak příjemné s užitečným. Spousta dekorací se dá pořídit za příznivější ceny v různých svatebních skupinách a bazárcích. Svatební checklist vám pomůže, aby všechno šlo podle plánu a vy jste si mohli svůj den opravdu užít bez zbytečného stresu.

TIP: Pokud si vše dobře naplánujete, můžete se těšit nejen na samotnou svatbu, ale i na celý proces její přípravy, který může být zábavným a nezapomenutelným zážitkem!